Les over kleuren

lesfase

Tijd

Leerinhouden

Didactische aanpak

Leerling activiteiten

Organisatie

Leermiddelen

Inleiding terugblik

 

 

 

 

 

 

 

Inleiding

presentatie

 

 

De kinderen horen dat je van 2 kleuren een nieuwe kleur kan maken

Ik zeg tegen de kinderen dat ik kan toveren, ik heb een toverstaf bij me.Ik zeg tegen de kinderen dat ik een andere kleur kan toveren uit twee andere kleuren.

 

De kinderen luisteren

We zitten in de kring

Toverstaf

Kern    begeleidende inoefening

 

 

De kinderen weten dat je de volgende kleuren kan mengen:

- rood

- geel

- blauw

blauw en geel wordt groen,

blauw en rood wordt paars.

Geel en rood wordt oranje.

 

De kinderen kennen na een tijdje ook de spreuk die ik zeg bij het mengen,

Ik heb de drie primaire kleuren in een bakje met een kwast.

Ik vraag aan de kinderen welke kleuren ik bij elkaar moet mengen, ik vraag dan ook aan de kinderen wat ze denken wat voor kleur het word. Als ik de 2 kleuren bij elkaar meng, dan zeg ik een spreuk op namelijk:
Rood, groen, geel en blauw
Verander deze kleuren een beetje gauw

Verander de kleuren in wat ik wil
Doe het snel en doe het stil

Deze spreuk zeg ik op als ik twee kleuren bij elkaar meng in een bakje,

De primaire kleuren zijn:

- rood

- geel

- blauw

blauw en geel wordt groen,

blauw en rood wordt paars.

Geel en rood wordt oranje

 

Steeds als ik weer een kleur meng dan vraag ik aan de kinderen wat het zal worden en ook zeg ik steeds de spreuk weer op. Als er een kind is die de spreuk al kent mag dat kind eens komen toveren.

 

 

De kinderen zeggen een spreuk en dan zien ze dat je kleuren kan mengen, de kinderen raden welke kleur het word, en ook kunnen ze de spreuk opzeggen

We zitten in de kring, de kinderen die de spreuk opzeggen mogen met de toverstaf zwaaien terwijl ik de verf roer

Verf, toverstaf.

Kern   individuele    verwerking

 

 

De kinderen gaan mengen. Hierbij proberen ze zelf uit met het mengen, en doen ze ervaring op met het mengen en de uitkomst daarvan.

De kinderen gaan ook mengen toepassen in het schilderen van een groot paasei, de kinderen krijgen alleen de primaire kleuren om mee te schilderen.

De kleuren zitten in verfbakjes zodat de kinderen uitgebreid kunnen mengen.

 

De kinderen gaan hun paasei opverven met de gemengde kleuren.

Er mogen 4 kinderen in de hoek om te schilderen, het papier waar het paasei op komt hangt er al, de verf staat ook al klaar, dat heb ik al eerder allemaal neergezet.

Leeg groot vel waar alleen de omtrek van een paasei opstaat, 3 kleuren verf, kwast,

Afsluiting

 

De kinderen kunnen vertellen welke kleuren ze gemengd hebben en welke kleuren ze gebruikt hebben.

Ik ga bij de kinderen kijken als ze bezig zijn met schilderen en als ze dat doen, dan vraag ik aan de kinderen individueel welke kleuren ze gemengd hebben en hoe ze dat hebben gedaan, met welke kleuren.

 

De kinderen vertellen wat ze gedaan hebben.

Ik ga naar de kinderen toe als ze nog bezig zijn met het schilderen

De geschilderde paaseieren.

 

 

Deze les werd mede mogelijk gemaakt door Brenda Smit.

Terug